KÖNYVAJÁNLÓ

Sercegő térd, Testhangjaink árnyékában, avagy kell-e félnünk a kattogó ízületeinktől?

Szöveg: Dr. Szikora Gyula Frissítve: Tünetek és kezelés.

Fáj, recseg, ropog: mivel tesszük tönkre ízületeinket?

A futókat érintő sérülések jelentős része a térdhez kötődik. Most az úgynevezett futótérd szindróma tüneteit és az esetleges sérüléssel kapcsolatos teendőket nézzük át Dr. Szikora Gyula ortopéd-traumatológus főorvos, a láb és a térd betegségeinek specialistája segítségével. Hol fáj, hogyan fáj a térd a futótérd szindróma esetén?

a karipain ízületeket kezel

Tudni kell, hogy ez az aktivitást csökkentő, mozgás beszűkülést okozó fájdalom, sokszor nehezen lokalizálható. A futó a mozgás befejeztével csak egy bizonytalan térdfájdalmat tapasztal. Úgy kell elképzelni, hogy a sportoló elkezdi az egy órás edzését, majd körülbelül a Ha elkezdjük vizsgálni a fájdalom okát, legtöbbször azt találjuk, hogy a térdízületet körülvevő inas területek feszessé válnak, és feszültséget okoznak az ízületi porc felszíne között, ami fokozott kopással jár együtt. A túlterheléses ártalmak persze más elváltozásokat is okozhatnak.

Az egyik jelentős probléma például a porcpuhulás, amikor a gördülő sercegő térd keménysége csökken, és el kezd lágyulni. A térd anatómiája rendkívül komplikált, ez teszi lehetővé a nagy terhelést, ám igen érzékeny a legapróbb tengely eltérésre, hármas ízületi fájdalom rossz edzésformára vagy a túlzott megerőltetésre.

A másik térddel kapcsolatos gyakori gond, a meniscus gyűrűknek, a térdízület porcgyűrűinek az elhasználódása, esetleg szakadása.

Kiderült, mennyire veszélyes, ha recseg a térded - Ripost Miért recsegünk-ropogunk? Kiderült, mennyire veszélyes, ha recseg a térded Ma van Ottó napja! Térd és ízületek kattanással.

Szalagok, ízületek, inak sérülései Milyen tünetek jellemzik a porcleválást? Duzzanat, mozgásra erősödő fájdalom, szúró érzés az ízületi részben.

  • A térd meniszkuszának ízületi gyulladása Térdfájás fajtái
  • Térd és ízületek kattanással Mitől és miért kattog a térde?
  • Miért ropog a térd? - HáziPatika
  • Lúdtalp, bütyök, kalapácsujj A térdizület alaki elváltozásával, felszíni pusztulásával, kopásával jár az idősebbeket érintő artrózis.

Kifejezetten jellemző még a térdízület kattogása. Lehetséges tünet a mozgás elakadása, amit követően szükség van némi mesterkedésre, hogy a térd ismét használható legyen. A guggolás például meniscus szakadás esetén kiegészítők a vállízület artrózisához végrehajtható.

Ha a porcgyűrű túl gyenge, vagy a hatóerő túl nagy, számolni kell ilyen negatív következményekkel, főként akkor, ha mindkét ok egy időben jelentkezik. Óvatosan kell a csavaró mozdulatokat sercegő térd, mert az esetek többségében ez okozza a porcgyűrű szakadását.

Megelőzhető a porkopás, a porcleválás?

Ízületeink sokféle hangot képesek hallatni, de vajon mit jelentenek? Kell-e egyáltalán jelzés értékűnek tekinteni? Megijedjünk tőle vagy hagyjuk figyelmen kívül?

Ez a különleges porc — a meniscus — az összetételét tekintve jelentősen különbözik az ízületeket borító ún. Természetes élettani folyamat, hogy aki használja a térdét, annak folyamatosan kopik is.

Porcerősítőkkel azonban lassítani tudjuk ennek az elhasználódásnak az ütemét.

térdtáska gyulladása

Már nemcsak szájon át szedhető, hanem injekció formájában bejuttatható kiváló porcerősítő is létezik. Ezzel a térdízület panaszmentes élettartama meghosszabbítható. Regeneráció az edzések és versenyek idején Segíthet a térd mellett lévő izmok megerősítése abban, hogy kímélhessük a térdízületet?

ízületi betegség anaemia

Részben igen. A térdízület nemcsak a legnagyobb, de a legbonyolultabb ízületünk is. Hatalmas mozgásterjedelemnek van kitéve és óriási nyomaték hat benne, hiszen a combcsont és a sípcsont nagyon hosszú erőkarként működik, melyeket borzasztó erős izmok mozgatnak. Ahhoz, hogy egy térdízület aktív állapotban is stabil legyen, elengedhetetlen az érintett izmok ideális állapotaamit jól felépített erősítéssel, edzésmunkával lehet elérni.

Csak az erős izomzat képes az ízület mozgását megfelelően kontrollálni, ami szintén kopást csökkentő tényező.

Térd és ízületek kattanással. Fő navigáció

Bemelegítés és nyújtás kezdő futóknak Ha mégis sérülés éri a térdet, milyen esetben kell orvoshoz fordulni? Kisebb rándulások esetén, ha például véletlenül gödörbe lép a futó, s megrándul a térdenem feltétlenül szükséges felkeresni az orvost.

Elegendő pihentetni és jegelni.

Szerző: A A szakemberek szerint a térd kattogása, recsegése normális és ártalmatlan folyamat, amellyel nem kell foglalkozni addig, amíg nem társul mellé fájdalom vagy a térd megdagadása.

Olyan probléma esetén azonban, ami nap alatt sercegő térd kímélet mellett sem változik, sercegő térd, esetleg fokozódik a fájdalom vagy a duzzanat a térd körül, mindenképpen orvosi segítséget kell kérni.

A mozgásszervi szakember hivatott eldönteni, hogy a gyógyulás érdekében milyen beavatkozás szükséges. Ezt követheti a gyógytornász bevonása, mozgásterjedelem bővülése, a szükséges izmok erősítése és az ízület ügyesebbé tétele érdekében.

Az ízületi tokban receptorok futnak, melyek információt közvetítenek a gerincvelő felé, ahonnan azonnal érkezik a válasz, hogy az ízület stabilitása érdekében, mely izmoknak kell megfeszülniük, mely izmoknak kell meglazulniuk. Ezt a funkciót egy úgynevezett proprioceptív tréninggel lehet fejleszteni.

rheumatoid arthritis boka fájdalom

Ez a gyakorlatsor a sérülések megelőzésében is hatékonyan segít, a rehabilitációban pedig elengedhetetlen eszköz. Mi a proprioceptív tréning? Mozgásunkat különböző érzékszerveinkből és különböző receptorokból érkező információk segítségével vagyunk képesek optimálisan megtervezni és végrehajtani. Amikor instabil felületen vagy akár fél lábon állunk, érezzük, hogy az izmaink dolgoznak és mozognak a stabil testtartás megőrzése céljából.

Egyenetlen talajon nem kell a futásunkra koncentrálni, mert a proprioceptív rendszerünk segít az optimális mozgás végrehajtásában. Az ízületi tokokban, szalagokban és izmokban vannak ezek a receptorok proprioceptorokmelyek az agynak infót küldenek aktuális helyzetünkről, majd a beküldött információk alapján, az agy üzenetet küld az egyensúlyszerveknek, izmoknak, hogy mit aktiváljanak vagy lazítsanak.

A proprioceptorok aktiválásának módja, a változatos, instabil talajon végzett gyakorlatok végrehajtása.

Testhangjaink árnyékában, avagy kell-e félnünk a kattogó izületeinktől?

Bosu, egyensúlyi párna, TRX és sportágspecifikus gyakorlatsorok segítenek abban, hogy fokozzuk a testtudatot, és ezáltal elkerüljük a sérüléseket.

Előzd meg a sérülést Ez egy jól megtanulható dolog, mivel nem ösztönös, tehát nem az egyes ember idegrendszerétől függ. Az alsóvégtagi sérülések elkerülése és súlyosságának csökkentése érdekében ezt a módszert számos sportágban alkalmazzák.

Egy komolyabb sérülést követően pedig nagyon fontos ennek a tréningnek az alkalmazása, hiszen ezek a receptorok is sérülhetnek, ami pontatlan vagy téves sercegő térd okozhat az gerincvelő és az ízület között.

A proprioceptorokat az egyensúlyérzék fejlesztő gyakorlatokkal lehet és érdemes aktívabbá tenni!

ízületi fájdalom éjszaka kezdődik